Kuidas tuvastada kulunud või kinni jäänud pidurisupport?

Pidurisüsteem on üks olulisemaid osi iga auto ohutuse tagamisel. Kui pidurid ei tööta korrektselt, võib see põhjustada ohtlikke olukordi nii juhile kui ka teistele liiklejatele. Üks sagedasemaid pidurisüsteemi probleeme on seotud komponendiga nimega pidurisupport. See osa vastutab piduriklotside liikumise ja surve eest pidurikettale. Kui pidurisupport ei tööta nii nagu peab, kannatab kogu pidurdusvõime ning võib ilmneda mitmesuguseid sümptomeid, mida autojuht peaks oskama varakult märgata.

Mis on pidurisupport ja milleks seda vaja on

Pidurisupport ehk pidurisadul on mehhanism, mis surub piduriklotsid vastu piduriketta pinda, et auto aeglustuks või peatuks. See töötab kas hüdrauliliselt või mehaaniliselt, sõltuvalt pidurisüsteemi tüübist. Toimiva pidurisupporti puhul liiguvad klotsid sujuvalt ja ühtlaselt, tagades tõhusa pidurdamise ning klotside ühtlase kulumise.

Kui pidurisupport hakkab kinni jääma, võib üks klots suruda ketta vastu tugevamalt kui teine. See toob kaasa ebaühtlase pidurdamise, kuumuse kogunemise ja lõpuks klotside ning ketta enneaegse kulumise.

Levinumad märgid, et pidurisupport on kinni jäänud

Kinni jäänud või kulunud pidurisupport annab endast märku mitmel moel. Kõige tavalisemad sümptomid on järgmised:

  • Auto tõmbab pidurdamisel ühele poole. Kui üks support ei vabane täielikult, jääb vastav ratas kergelt pidurdama ka pärast pedaali vabastamist.
  • Piduriketas muutub liiga kuumaks ja võib isegi punetama minna, eriti pikema sõidu järel.
  • Rattast võib tulla kõrvetavat lõhna, mis meenutab põlevat metalli või kummit.
  • Kuulda on kriuksumist, kriginat või metalli hõõrdumise heli.
  • Auto kütusekulu suureneb, sest üks ratas pidurdab pidevalt sõites.

Need sümptomid ei tähenda alati ainult supporti probleemi, kuid kui mitu neist esineb korraga, on põhjust süsteem kohe üle vaadata.

Miks pidurisupport kinni jääb

Pidurisupporti liikumise tagavad tihendid, määrded ja kolb. Kui need komponendid kuluvad, kuivavad või saavad kahjustada, hakkab support liikuma raskemalt. Kõige tavalisemad põhjused on rooste, mustuse kogunemine ja ebapiisav määrimine.

Talvised tingimused, teede soolamine ja niiskus kiirendavad korrosiooni, eriti kui pidurisüsteemi ei hooldata regulaarselt. Samuti võib support jääda kinni pärast klotside või ketta vahetust, kui liugpindadele ei ole piisavalt määret kantud või kui kasutatud on vale tüüpi määret.

Kulunud pidurisupporti mõju sõidule

Kui pidurisupport ei tööta korralikult, kannatab kogu pidurdussüsteemi tasakaal. Ebaühtlane surve põhjustab ühe ratta tugevamat pidurdamist, mis mõjutab auto juhitavust. Pidurdusteekond võib pikeneda ja sõit muutub ebastabiilseks, eriti märjal või libedal teel.

Lisaks suureneb piduriketaste ja klotside kulumine, mis toob kaasa täiendavaid remondikulusid. Pikemas perspektiivis võib kahjustuda ka pidurivoolik või ABS-andur, sest ülekuumenenud osad mõjutavad ka teisi süsteemi komponente.

Kuidas tuvastada probleemi kodustes tingimustes

Kuigi pidurisüsteemi kontrollimine nõuab sageli spetsialisti abi, saab ka tavaline autojuht mõningaid sümptomeid ise tuvastada. Kui pärast sõitu märkad, et üks ratas on tunduvalt kuumem kui teised, võib see viidata kinni jäänud pidurisupportile.

Samuti võib proovida autot kergelt edasi-tagasi lükata – kui tunned, et auto ei veere vabalt, on võimalik, et üks support hoiab klotsi vastu ketast. Teine märk on suurenenud kütusekulu ja vastupanu sõites isegi siis, kui pidurid ei ole kasutuses.

Professionaalne diagnostika ja remont

Parim viis kindlaks teha pidurisupporti seisukord on lasta see üle vaadata remonditöökojas. Mehaanik eemaldab ratta, kontrollib supporti liikumist, tihendite seisukorda ja kolvi tööd. Kui probleem on kerge, piisab sageli puhastamisest ja määrde lisamisest. Kui aga korrosioon on ulatuslik või kolb on kinni jäänud, tuleb support tavaliselt välja vahetada.

Pidurisupporti remont või vahetus ei ole töö, mida peaks ise katsetama ilma kogemuseta, sest vale paigaldus võib mõjutada kogu pidurisüsteemi toimimist ja seeläbi liiklusohutust.

Kuidas hooldada pidurisupporti

Pidurisupport vajab regulaarset hooldust nagu iga teine mehhaaniline osa. Soovitatav on vähemalt kord aastas lasta pidurisüsteem üle vaadata, eriti enne talve ja pärast soolase teeperioodi lõppu. Liugpindade määrimine spetsiaalse kuumuskindla määrdega aitab vältida kinni jäämist.

Samuti tuleks jälgida pidurivedeliku seisukorda, sest niiskuse kogunemine võib soodustada rooste teket supporti kolvil. Kui sõidate tihti lühikesi vahemaid või linnatingimustes, tasub hooldust teha sagedamini, sest pidurid töötavad sellistes tingimustes intensiivsemalt.

Pidurisupporti vahetuse vajadus

Iga support ei kesta igavesti. Kui seda ei ole regulaarselt hooldatud, võib see kuluda kiiremini. Tüüpilised märgid, et pidurisupport vajab vahetust, on: pidev klotside ebaühtlane kulumine, tugevad helid pidurdamisel ja olukord, kus auto tundub pidurdamisel “lohistavat” ühte ratast.

Pidurisupporti vahetamisel soovitatakse sageli vahetada ka piduriklotse ja mõnikord ka kettaid, sest need osad kuluvad koos ja tagavad parima tulemuse, kui on uued ja ühtlased.

Kvaliteetsete varuosade tähtsus

Pidurisüsteemi puhul ei tasu kokku hoida. Odavad või tundmatu päritoluga varuosad võivad küll esmapilgul tunduda ahvatlevad, kuid nende töökindlus on küsitav. Kvaliteetne pidurisupport peab vastu paljudele kuumustsüklitele ja niiskusele, säilitades oma liikuvuse ka ekstreemsetes tingimustes.

Soovitav on valida tootjad, kellel on head kasutajate hinnangud ja kelle toodang vastab originaalosade standarditele. See tagab, et uus support töötab sujuvalt koos olemasoleva pidurisüsteemiga.

Pilt: designed by Freepik